Translate

Wednesday, 25 February 2015

KELEMAHAN DAN KEKUATAN KAEDAH KETIKA MENGAJAR 2

KAEDAH MENULIS RECANA
Kaedah ini sangat berkesan untuk pelajar-pelajar yang aras dua dan permulaan dalam pengenalan untuk aras satu sehingga murid menjadi terbiasa dengan subjek tulisan jawi.Selain itu,pelajar lebih memahami tentang penerangan oleh guru mengenai tulisan jawi kerana murid dapat mempraktikkan ketika menulis recana tersebut bahkan mereka boleh menambah kalimah-kalimah yang baru untuk meluaskan ayat-ayat mereka dengan lebih baik dan sempurna.Justeru itu,kaedah ini juga berkesan kerana mereka dapat mempelajari dan mempraktikkan dalam masa yang sama.
Disamping itu,guru juga perlu mengabil inisiatif tentang kaedah ini kerana kaedah ini boleh membuat anak-anak murid menjadi malas untuk berfikir dalam mebuat ayat terutama pelajar yang agak lemah dalam kaedah seperti ini dan mereka juga boleh hilang tumpuan kerana sifat kebudak-budakan mereka lebih kuat sehingga guru boleh hilang kawalan kelas kerana mereka bising dan bermain.Selain itu,mereka juga boleh meniru dengan kawan-kawan mereka untuk mengambil jalan mudah agar cepat siap tugasan tersebut dan hal ini guru tidak akan dapat hasil pembelajaran seperti yang diharapkan

KAEDAH AKHBAR DALAM KELAS
Kaedah seperti seperti satu kelebihan bagi guru dalam penerapan nilai-nilai baik kerana kaedah ini akan membuat mereka rajin membaca dan cuba untuk membaca akhbar-akhbar yang telah dikumpul oleh guru dalam tulisan jawi.Selain itu,mereka juga boleh mencari kesalahan mereka yang salah ketika membuat recana,ayat dan karangan dengan cara membaca akhbar dalam darjah dan dalam pada yang sama juga,mereka dapat informasi tentang pengetahuan am dan juga khusus.
Setiap kebaikan pasti ada keburukan dan kaedah ini juga mempunyai perkara yang sama terutama kepada pelajar yang lebih suka bermain sehingga mereka tidak membaca langsung walaupon disuruh oleh guru kerana kaedah ini juga membosankan kerana tiada aktiviti luaran yang bersesuaian dengan sifat kebudak-budakan mereka.Selain itu,jika tiada pantauan guru adalah sesuatu masalah kerana akhbar juga boleh menjadi permainan bagi mereka seperti bola sepak dan origami kapal terbang dan mereka tidak ingin mengulangkaji tentang penulisan mereka tetapi hanya sekadar membaca kerana info-info yang menarik.
                                     
KAEDAH BUKU, AKHBAR, MAJALAH.
            Dalam kaedah ini, murid-murid akan dapat menerima lebih banyak kosa kata jawi yang terbaru.Dengan adanya kosa kata yang baru guru-guru hendaklah menerapkan penggunaan ini semasa latihan menulis karangan atau sebagainya.Kosa kata baru ini juga dapat meningkatkan kreativiti penulisan jawi di para pelajar.Dalam kaedah ini penerapan nilai membaca dikalangan pelajar dapat dipupuk dalam diri setiap individu.Selain itu, dengan adanya buku atau majalah yang brcorakkan kartun dialog, ia menerapkan lagi minat pelajar untuk membaca lebih banyak buku.
            Bagi kelemahan kaedah ini pula, berkemungkinan pelajar yang membaca melalui majalah atau akhbar ini adalah tidak betul kerana mereka membaca tanpa tatabahasa mengikut kefahaman mereka sendiri.Para pelajar yang membaca buku majalah dan sebagainya hanya untuk mendapat keseronokan sahaja dan bukanlah untuk mengambil isi penting yang terdapat dalam pembacaan mereka.

KAEDAH KAJIAN PERPUSTAKAAN.
Dengan kaedah ini, pelajar akan dapat lebih menguasai mata pelajaran jawi kerana meraka dapat mencari buku dalam tulisan jawi yang mereka mahukan. Kemudian, mereka akan  dapat mencari dan mengenal lebih mendalam hukum-hukum dalam subjek jawi yang telah ia pelajari sepanjang waktu pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Justeri itu, mereka dapat menambahkan kosa kata dan kalimah jawi yang baru semasa mareka mengkaji buku di perpustakaan.
Kelemahan yang terdapat dalam kaedah kajian perpustakaan ini, ada pelajar yang akan mengelak daripada untuk membuat tugasan ini, kerana pelajar akan mencari buku-buku yang ia minat selain daripada mencari buku-buku tulisan jawi. Seperti membaca surat khabar, majalah, komik-komik dan sebagainya. Dengan ini, kaedah ini akan menjadi tidak terkawal kerana pelajar tidak membuat tugasan yang sepatutnya. Selain itu, pelajar juga akan membuat satu kumpulan dan akan membuat mensyuaran untuk berbual kosong dan sebagainya. Justeri itu, pelajar haruslah dipantau oleh guru-guru untuk memastikan semua pelajar membuat tugasan yang sebetulnya dan membuat dengan sebaiknya.

KAEDAH KULIAH
            Kaedah kuliah ini biasa dijalankan di setiap sekolah.Kaedah ini juga adalah untuk menerangkan kepada murid berkenaan apa yang akan dipelajari pada hari tersebut.Apabila murid faham dengan apa yang diterangkan di awal permulaan kelas pemikiran murid akan berkembang dan mewujudkan daya fikir yang baik.Selain itu kaedah penerangan secara kuliah ini juga amat baik kerana segala yang disampaikan oleh guru tersebut dapat disampaikan secara pemusatan guru.
            Bagi kelemahan kaedah ini murid-murid berkemungkinan tidak akan fokus dengan apa yang diterangkan oleh guru kerana murid akan melakukan kerja yang tidak sepatutnya seperti bermain, menyembang dan sebgainya.Selain itu bagi pelajar yang lemah dalam kaedah ini berkemungkinan besar mereka tidak akan faham dengan apa yang disampaikan dan merasa kuliah tersebut tidak menyeronokkan dan tindakan mereka adalah membuat hal sendiri semasa proses kuliah tersebut.
KAEDAH PROJEK
Kaedah projek ini boleh dikatakan sesuai digunakan untuk subjek jawi, kerana dengan kaedah ini murid dikehendaki membuat projek yang memerlukan pemahaman dan kajian yang teliti tentang topik yang diberikan. Jadi dengan itu. Murid akan lebih faham dan secara tidak langsung murid dapat ilmu tambahan yng tidak disebutkan didalam buku teks. Misalnya murid dikehendaki membuat projek berkenaan sejarah tulisan jawi dan jenis jenis ejaan jawi. Murid akan akan cuba mencari maklumat tambahan selain daripada dari buku teks sama ada dengan cara lawatan , temuduga ataupun maklumat yang terdapat dalam buku buku di perpustakaan dan di internet. Dengan kaedah projek ini juga murid juga akan terdidik sifat kerjasama dan bertanggungjawab secara tidak langsung kerana untuk menjayakan projek ini murid harus memberi komitmen serta usaha dan kerjasama yang tinggi.
Kaedah juga ada kelemahannya, ini adalah kerana kaedah projek ini memerlukan guru sebagai mentor yang dapat memandu murid dalam melaksanakan projek yang diberikan. Ini adalah kerana murid peringkat sekolah rendah mereka belum lagi didedahkan secara meluas berkenaan kaedah projek ini. Mereka berkemungkinan besar tidak faham dengan apa yang diarahkan oleh guru mereka ataupun tidak tahu bagaimana mahu melaksanakan projek tersebut. Selain daripada itu, kaedah ini juga memperuntukkan masa sekurang-kurangnya setengah jam untuk mencari maklumat selepas waktu pembelajaran dan pengajaran , jadi dengan itu murid akan terkejar-kejar dan akan terlampau penat kerana mereka sudah semestinya mempunyai tugasan lain yang diberikan oleh guru-guru subjek lain . Kesannya, murid akan kekurangan waktu berehat dan ini akan menjejaskan kecerdasan mereka dibilik darjah.

KAEDAH LAWATAN
            Kaedah lawatan ini merupakan kaedah yang menarik yang boleh digunakan untuk subjek jawi. Ini adalah kerana jawi ini boleh dikaitkan dengan sejarah dan dengan itu tempat yang sesuai untuk digunakan bagi tujuan lawatan dalam jawi adalah muzium. Selain muzium, rumah-rumah tokoh-tokoh jawi juga boleh dijadikan lokasi tempat lawatan untuk subjek ini. Sebagai contoh runah Prof Dr. Kang Kyoug Seok. Kaedah ini juga boleh dikatakan sesuai digunakan untuk murid-murid sekolah rendah kerana murid akan berasa seronok apabila pergi keluar sekolah untuk melakukan lawatan ilmiah. Murid juga akan didedahkan ilmu dengan suasana yang berbeza yang tidak sama seperti keadaan dalam bilik darjah. Jadi dengan itu keghairahan murid dalam menimba ilmu itu berbeza dan mungkin jauh lebih baik daripada belajar didalam bilik darjah. Murid juga akan mudah ingat apa yang dipelajari daripada lawatan yang disertai itu kerana murid belajar dalam keadaan bebas tekanan dan dalam keadaan yang santai.
            Tetapi kaedah ini juga mempunyai kelemahannya tersendiri dimana masa yang panjang diperlukan untuk mengadakan lawatan ini. Guru harus memilih masa yang sesuai tanpa menggangu masa pengajaran dan pembelajaran murid-murid. Kos lawatan juga perlu diambil kira untuk melaksanakan kaedah ini . Tidak semua ibu bapa pelajar mampu membayar kos lawatan anak-anak mereka jika terlampau tinggi, jadi dengan itu guru perlu memastikan kos lawatan tidak terlampau tinggi demi menjayakan kaedah ini. Kawalan murid ketika sesi lawatan juga perlu mantap ini kerana ia melibatkan soal keselamatan pelajat . Jika guru bertindak sambil lewa ketika sesi lawatan tersebut berlaku maka resikonya pelajar berkemungkinan berhadapan dengan akibat yang buruk.


No comments:

Post a Comment