Translate

Wednesday, 25 February 2015

KELEMAHAN DAN KEKUATAN KAEDAH KETIKA MENGAJAR 1

 KAEDAH AMALI
            Kaedah ini mempunyai banyak kelebihan seperti keberanian yang akan dikuasai oleh pelajar untuk tampil dikhalayak ramai dan berkata,berkongsi dan mengutarakan soalan-soalan yang tidak dapat difahami. Selain itu,kaedah ini juga boleh menguntungkan guru-guru dan pelajar-pelajar kerana kaedah ini meningkatkan daya ingatan mereka.Dengan cara ini juga memberi peluang kepada murid untuk mempraktikkan sesuatu dengan apa yang telah di ajar dan penerangan dari tena pengajar mereka.
            Selain itu,setiap kelebihan pasti ada kekurangan dan perkara ini juga berlaku pada kaedah ini seperti murid menjdai kurang berkeyakinan dan semakin tidak berani untuk tampil kehadapan kerana takut untuk menghadapi kesalahan yang bakal mereka lakukan. Oleh kerana mereka kurang keyakinan diri, maka mereka juga tidak dapat untuk mempraktikkan ape yang disuruh dan tidak dapat menguasai subjek yang di ajar.oleh kerana itu juga perkara ini semakin sebati dalam diri dikalangan murid-murid kita untuk teros tidak ingin mencuba dalam semua hal.

KAEDAH SOAL JAWAB
Kaedah soalan jawab adalah merupakan kaedah yang kerap digunakan setiap kali hendak berakhirnya sesi pengajaran dan pembelajaran di biik darjah. Ini adalah kerana melalui kaedah ini guru dapat mengukur tahap kefahaman pelajar tentang apa yang telah diajarkannya. Dengan keadah ini juga, interaksi antara guru dan pelajar juga adalah baik. Apabila disoal murid akan memberi respon dengan cuba menjawab soalan yang ditujukan kepada murid tersebut.
Kaedah ini juga mempunyai keburukannya tersendiri. Kaedah soal jawab ini akan berjaya sekiranya guru mahir dalam pengawalan bilik darjah. Ini adalah kerana murid lain akan menggangu pelajar yang disoal oleh guru tersebut. Murid murid beranggapan jika ada salah seorang daripada rakan mereka disoal oleh guru mereka maka pelajar tersebut bernasib malang dan mereka akan mula mengejek dan mentertawakan pelajar tersebut. Jadi guru jika tidak mahir dalam pengawalan bilik darjah , murid  murid akan membuat bising dan objektif pengajaran akan gagal. Seterusnya mungkin ada juga pelajar yang akan menjawab soalan dengan sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh. Jadi guru haruslah memainkan peranan dalam hal ini. Murid lain yang tidak disoal oleh guru juga kemungkinan tidak menumpukan perhatian terhadap soalan yang disoal kepada rakan mereka. Mereka akan bermain dan berbual jadi ini akan menggagalkan objektif yang hendak dicapai oleh guru tersebut.



KAEDAH PERMAINAN
Kaedah Permainan mempunyai beberapa kelebihan dan permainan. Dengan adanya permainan dalam pembelajaran, ia dapat menarik minat pelajar untuk belajar dengan lebih bersemangat, kerana permainan ini dapat membantu untuk pelajar mudah faham. Selain itu, murid juga dapat tumpukan perhatiannya pada pembelajaran supaya murid suka dengan pembelajaran dalam adanya permainan dan dapat mengelakkan pelajar daripada dilanda kebosanan. Kemudian, pelajar akan mudah faham kerana dapat menumpukan perhatian yang lebih dan pelajar akan mudah faham.
Kekurangan yang ada dalam kaedah permaianan ini, pelajar kurang tumpu dalam pelajaran dan takut pelajar akan asyik bermain. Selain itu, jika tiada kawalan kelas yang sebetulnya kelas akan menjadi bising. Permainan dalam kelas ini, tidak semua pelajar boleh faham apa yang di pelajari dalam permainan yang dijalankan, khususnya pelajar yang lemah.Pelajar lemah selalunye akan dapat menguasai sesuatu pelajaran jika ianya tidak bercampur dengan permainan yang mane boleh mengelirukan mereka.

KAEDAH NASYID
            Kaedah nasyid dalam pembelajaran jawi amat mudah untuk dipelajari sekiranya ianya di diselitkan irama atau lagu dalam subjek pembelajaran tersebut. Hal ini dapat dibuktikan bagaimana pelajar lebih mudah menghafal lagu-lagu terbaru berbanding mata pelajaran yang di ajar oleh guru.Selain itu murid dapat menghilangkan bosan dan membuatkan murid lebih seronok. Antara lagu yang boleh di praktikan ialah hukum-hukum dalam tulisan jawi dan cara mengeja dengan lebih mudah.Guru yang kretif dapat menukar iramah nasyid pada masa kini untuk menjadi bahan bantu mengajar dalam mengajar pelajar-pelajar
            Kekurangan yang boleh di tonjolkan didalam kaedah ini ialah,tidak semua pelajar dapat menyanyikan lagu didalam kelas.Akan timbul rasa segan di kalangan pelajar yang langsung tidak reti untuk menyanyi. Mereka akan berdiam diri dan tidak mengambil perhatian dalam aktiviti pembelajaran yang di buat oleh guru tersebut.Oeh sebab itu para pelajar yang tidak reti untuk menyanyi ini kan tertinggal dalam pembelajaran.mereka seperti ini lebih meminati untuk mempraktikalkan ape yang dipelajari.




KAEDAH PERBINCANGAN
Kelebihan kaedah perbincangan dalam bidang jawi adalah untuk menggalakkan pertukaran idea secara bebas antara beberapa orang pelajar tentang sesuatu topik yang sudah ditentukan akan berlaku. Kaedah ini juga dapat membantu pelajar untuk menggalakkan perkembangan mental. Tujuan perbincangan perlulah jelas dan guru hendaklah memberitahu pada pelajar sebelum memulakan perbincangan supaya pelajar dapat membuat persediaan. Secara tidak langsung kita dapat juga memberanikan segelintir pelajar yang suka berdiam diri dan kurang keyakinan. Semangat kerjasama juga dapat dipupuk dalam diri pelajar. Guru juga perlu memastikan setiap pelajar berpeluang memberikan pendapat atau mengemukakan soalan.Dengan adanya perbincangan maka akan berkembang ilmu pelajar dalam subjek yang dipelajari mereka.Hal ini kerana tidak semua dapat memahami sepenuhnya apa yang di ajarkan oleh guru
Kelemahan kaedah ini pula adalah apabila interaksi pelajar dan guru hilang, pelajar akan membuat bising dan tidak mendengar arahan guru. Selain itu, kaedah perbincangan ini asalnya adalah untuk membincangkan sesuatu topik di dalam kumpulan yang telah di buat akan tetapi apabila pelajar berasa bosan, pelajar mula berborak, bergurau dan kacau rakan-rakan mereka. Keadaan ini akan memberi impak besar ketika pelajar mula membuat bising dan guru tidak pandai mengawal kelas dengan baik. Pelajar juga tidak mendapat apa-apa ilmu yang baru daripada kaedah perbincangan yang di buat bersama rakan-rakannya.

KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH
Kelebihan kaedah lain boleh digunakan dalam bidang jawi adalah kaedah penyelesaian masalah melibatkan murid secara aktif untuk membuat keputusan atau untuk mencapai satu sasaran tertentu..Kaedah penyelesaian masalah melibatkan beberapa langkah berikut untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Pertama, pelajar haruslah mengenal pasti dan faham masalah. Kemudian pelajar, jelaskan masalah dan seterusnya cari alternatif penyelesaian masalah. Akhir sekali, lakukan operasi penyelesaian. Kaedah ini seiring dengan amali bukan sekadar penyelesaian yang mudah. Ia juga menggalakkan pemikiran kritis, analitis, logis dan rasional di samping meningkatkan dan memperkukuh ingatan pelajar.
Kelemahan kaedah penyelesaian adalah apabila pelajar tidak faham dan tidak dapat menyelesaikan masalah. Pelajar apabila membuat sesuatu penyelesaian masalah yang tidak faham maka mereka akan lebih cepat berputus asa. Dalam bidang jawi, contohnya mereka tidak mengenal huruf maka untuk pergi ke ejaan akan menjadi susah. Masalah yang di hadapi oleh pelajar semakin banyak dan tidak di selesaikan membuat pelajar berasa malas belajar.Pelajar lebih gemar untuk menyelesaikan masalah melalui logik akal mereka sendiri sahaja.Oleh yang demikian mereka akan cube menyelesaikan masalah dengan cara mereka sendiri ternyata apa yang dibincangkan itu terkeluar dari topik perbincangan dan salah mengikit skema yang sepatutnya.

KAEDAH LATIH TUBI
Kaedah latih tubi bertujuan untuk menyediakan latihan dan peneguhan secukupnya kepada murid mengenai pembelajaran  spesifik supaya mereka boleh menyebut atau mempringati semulamaklumat apabila disuruh berbuat demikian.
1                    Untuk mengelakkan kebosanan pelajar dan kurangnya konsentrasi murid,pelbagai bentuk latih tubi boleh digunakan antaranya mengadakan kaedah latih tubi secara pertandingan dalam kumpulan atau individu iaitu sesiapa yang dapat  menjawab soalan yang diajukan  mengenai pembelajaran, maka markah akan dikira dan dihimpun dan kemudian dibandingkan dengan kumpulan atau individu yang lain yang terlibat.
Antara kelebihan yang kita boleh dapati dari kaedah latih tubi adalah pelajar lagi mudah mendapat dan mengamalkan apa yang tela dipraktikkan dalam latih tubi.Misalnya  latih tubi berkenaan dengan adab-adab dengan orang tua.Pelajar-pelajar dapat merealisasikan apa yang harus dilakukan ketika berjumpa dengan orang yang lebih tua dari mereka.Seterusnya, dengan adanya latih tubi tersebut para pelajar akan lebih mudah mengingat sehingga mereka boleh menjawab peperiksaan pada setiap akhir tahun.Bukan itu sahaja, malah dengan adanya latih tubi tersebut para pelajar dapat mengisi masa lapang mereka  dengan perkara-perkara yang lebih  berfaedah.Oleh itu, kaedah latih tubi yang diberikan oleh guru adalah untuk memperingatkan kepada murid-murid apa yang telah dipelajari semasa pembelajaran disekolah.


Bagi kaedah latih tubi ini juga, terdapat kekurangan yang berlaku.Antaranya adalah murid-murid malas untuk membuat latih tubi yang telah diberikan oleh gruru mereka.Ini berkemungkinan kerana guru disekolah terlalu banyak untuk memberi latih tubi sehinggakan para pelajar  malas untuk membuat kerja tersebut.Seterusnya, ada juga pelajar yang mengambil kesempatan untuk meniru rakan sekelasnya kerana tidak sempat untuk menyiapkan kerja tersebut.Selain itu, pelajar juga akan membuat latihan tanpa melihat bahan rujukan.Ini berkemungkinan para pelajar membuat latihan itu bukan mengikut kefahaman mereka tetapi  mengikut perasaan tersendiri  tanpa jawapan yang betul.Dengan itu, kekurangan yang kita dapati dari kaedah ini boleh dielakkan dengan cara yang baik.

No comments:

Post a Comment